Yoga & Chakras

Yoga & Chakras


Meer en meer mensen hebben de weg naar yoga gevonden. Jong en oud, rollen op regelmatige basis hun matje uit.
Chakras liggen langs de ruggengraat en worden energiecenters genoemd en hoewel er vele centers zijn, zijn er zeven die het meeste naar voren komen. Deze leven van de energiecenters en kunnen té open zijn of té gesloten. Wanneer ze uit balans zijn ervaren wij emotionele, psychologische en lichamelijke blokkades.

Om meer te weten te komen over de chakras, waarom het zo belangrijk is om ze in evenwicht te houden, wat de verbinding is tussen yoga en de chakras, ga ik hier verder zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

De hoofdprincipes van de Chakras.

Volgens de traditionele Indische geneeskunde, ook wel Ayurveda genoemd, zijn er 88.000 chakras en energiecenters die onze lichamelijke en mentale gezondheid beïnvloeden.

Deze energiecenters worden weergegeven door een bepaalde kleur, trilling, een specifieke mantra, elementen of organen.

  1. De wortelchakra (Muladhara), vind je onderaan je staartbeen. En word verbonden met het element aarde, de kleur rood, de mantra Lam, de toonhoogte C (Tibetaanse klankschalen), de blaas en de dikke darm.
  2. De sacrale chakra (Svadhishthana) ligt juist boven je navel, langs je rugzijde. En word verbonden met het element water, de kleur oranje, de mantra Vam, de toonhoogte D (Tibetaanse klankschalen), de testikels en de eierstokken.
  3. De zonnevlecht (Manipura), bevindt zich ongeveer op 2 vingers boven je navel. En word verbonden met het element vuur, de kleur geel, de mantra Ram, de toonhoogte E en het verteringssysteem.
  4. De hartchakra (Anahata), zit nabij je hart. En word verbonden met het element lucht, de kleur groen, de mantra Yam, de toonhoogte F (Tibetaanse klankschalen) en het gevoel van liefde.
  5. De keelchakra (Vishuddha), voel je in je keel. En word verbonden met het element ether, de kleur blauw, de mantra Ham, de toonhoogte G (Tibetaanse klankschalen) en de schildklier.
  6. Het derde oog chakra (Ajna), vind je in het midden van je wenkbrauwen. En word verbonden met de mogelijkheid hebben om knopen door te hakken, de geest, de kleur indigo, de mantra Ohm, de toonhoogte A (Tibetaanse klankschalen).
  7. De kroonchakra (Sahasrara), ligt op je kruin. En word verbonden met samenhorigheid, het universum, één zijn met jezelf en de wereld rondom jou, de kleur paars, de mantra Ham, de toonhoogte B (Tibetaanse klankschalen).
Al deze chakras, of energiecenters staan in verbinding met Nadi. Er zijn drie grote hoofdnadi's waar levenskracht doorheen vloeit (Sushumna, Ida, en Pingala).

Yoga & je chakras in evenwicht brengen.

Aan yoga doen is een geweldige manier om je algemene welzijn te verbeteren, je voelt je meer ontspannen en je kan door yoga je dagelijkse stress in je persoonlijk leven en je professionele leven veel beter aan.

Je chakras in balans brengen door yoga, geeft je de kans om emotionele en lichamelijke pijn te verlichten. Er word gezegd  dat wanneer je lichamelijke pijn voelt, vermoeidheid of frustratie, dit komt omdat er een chakra uit evenwicht is. Elke chakra staat in verbinding met een bepaald orgaan en een gemoedstoestand.

  1. Wortelchakra: als deze chakra uit balans is, is het goed mogelijk dat je verteringsproblemen hebt en pijn in je lagere delen van je lichaam (benen, voeten, rug). Mentaal kan het een gevoel van angst of  onzekerheid teweeg brengen.
  2. Sacrale Chakra: hier word er een connectie gemaakt tussen sexuele verlangens en de voortplantingsorganen. Als deze chakra in evenwicht is ga je meer kunnen genieten, dit in de breedste zin. Gaande van een kop koffie met een goed boek, tot tijd vrijmaken voor jezelf. Of van plezierige momenten met je partner tot een fijn restaurantbezoek. Als ze uit balans is, gaat je libido verminderen.
  3. Zonnevlecht Chakra: is verbonden met het verteringsstelsel en hier woont je zelfvertrouwen en je ego. Hier zorgen voor een goede balans, zal je helpen met je vertering en het terugvinden van vertrouwen.
  4. Hartchakra: hier vind je de gevoelens terug die te maken hebben met liefde en empathie. Je hartchakra in evenwicht brengen, gaat je helpen om je relaties met anderen gezond te houden, zowel vriendschappelijke als relationele.
  5. Keelchakra: gaat over het kunnen uitspreken van je emoties (een krop in je keel hebben). Uit balans ga je de neiging hebben om veel te praten. In balans ga je jezelf op een duidelijke manier kunnen verwoorden.
  6. Derde oog chakra: staat in verbinding met het maken van keuzes en als deze chakra in evenwicht is, ga je luisteren naar je intuïtie.
  7. Kroonchakra: deze energiecenter is de moeilijkste chakra om te openen. Deze is bij de meesten onder ons weinig ontwikkeld. In balans, ben je in totale harmonie met je onderbewustzijn, zonder angst voor de dood of lichamelijke pijn.
Chakras kunnen uit evenwicht geraken door een schokkende gebeurtenis tijdens je jeugd. Om ze terug in balans te krijgen, gaat een hele lange weg in beslag nemen, zowel in tijd als in energie.


Hoe kan yoga je helpen om je chakras open te zetten?

Er zijn verschillende manieren om je chakras in evenwicht te brengen: meditatie, Tibetaanse klankschalen, Reiki, Qigong, gezonde voeding, essentiële oliën, Shiatsu, acupunctuur, moxa, enz.
Maar de meest doeltreffende om je chakras te balanceren is yoga. Het kan best een beetje moeilijk zijn om te denken in chakras, omdat dit eerder een abstract gegeven is en een open geest vraagt. Tijdens een yogales, ga je met ze werken zonder dat je het weet. Zelfs als je er niet in gelooft, ga je je waarschijnlijk een stuk beter voelen na je les dan als e begon. Zeker als er een les zich specifiek toelegt op één bepaalde chakra.

  • Trillingen tijdens yoga laten organen een verbinding maken met een bepaalde toonhoogte die dan een specifieke chakra aanspreekt. Daarom worden vaak Tibetaanse klankschalen gebruikt tijdens de yogales.
  • De mantras die worden gezongen, worden ook geassocieerd met elke chakra en gaan op die manier het welzijn van bepaalde organen verbeteren. 
  • Ademhalingsoefeningen (Pranayama), gaat je doen ontspannen en spanningen los te laten. Elke yogahouding (asana), ga je simultaan doen met je ademhaling. Het voordeel met deze ademhalingsoefeningen is dat je ze overal kan doen, ook als je plots in een stress situatie komt. Het is een zeer doeltreffende manier om je hartslag te doen dalen en te relaxeren.
  • Meditatie is ook heel handig als je met je chakras werkt, het gaat spanningen wegnemen en je geest openen. Een korte meditatie (Savasana) ga je meestal op het einde van de yogales doen. 
Yoga is opgebouwd rond je chakras om ze in harmonie te brengen. Als je je concentreert op één bepaalde chakra, tijdens je yogales, gaat deze zich veel makkelijker in balans brengen.

Eigenlijk weet jij dat ook, hoor. Jij kent vast wel het spreekwoord: "een krop in mijn keel", of "ik krijg het niet gezegd", da's eigenlijk je keelchakra die van zich laat horen. Of, nog zo eentje "met beide voeten op de grond staan", dat is dan weer je wortelchakra. Nog een laatste, "er ligt iets op mijn lever", yep, je Zonnevlecht Chakra. Alleen leggen we de connectie niet meer.

Ieder van ons staat veel meer in verbinding met onze energiecenters dan dat we zelf beseffen. Ik hoop dat jij ze net zo fascinerend vindt als ik. 

Heb je vragen of wil je gewoon in een leuke groep gelijkgezinde curvy ladies komen, ben je zeer welkom in onze facebookgroep Curvy Queen Yoga Academy.


 
Read Newer Updates